mandag den 10. juli 2017

Hæklede kurve med ny teknik - knit stitch

Jeg er så småt gået i gang med at samle ting og sager til at fylde puslebordet op med. Jeg fik den idé at  lave nogle kurve til at have vaskeklude og bleer i.
Kurvene skulle have flotte farver som barnet kan kigge på når det ligger på puslebordet og kurvene skulle laves i zpagettigarn.

Jeg kiggede lidt rundt efter kurve på nettet og fandt en ny hækleteknik jeg ikke tidligere har kendt til på Tante tråds kreative blog, kaldet knit stitch, som godt kan ligne retstrik til forveksling. Knit stitches gør at kanterne på kurven bliver mere tætte og bedre kan holde sig selv oprejst og.

Jeg har hæklet en kurv kvadratisk, 20x20 cm til engangsvaskeklude el. og en  rektangulær, 16x24 cm, til en række bleer.

På tante tråd kan du finde opskrift til både kvadratiske, runde og regtangulære kurve, så dem har jeg ikke gengivet her.
Men kort fortalt går det ud på at lave en flad bund udelukkende i fastmasker og derefter hækle sider på i knit stitch, ved blot at hækle rundt og rundt.
Forklaringen på knit stitch er ikke helt logisk hos Tante tråd, men der er flere videoer på youtube, der meget pædagogisk forklare teknikken.
Jeg har ikke lavet kant for oven, for jeg synes kurvene så ret godt ud uden en række kantmasker.




Jeg har hæklet i nål nr 8. Jeg plejer ellers at bruge 13 eller 15, men har altid fundet det ekstremt bøvlet at få nålen ind mellem maskerne, men med nål nr. 8 gik det meget lettere.
Der går lidt under en rulle Zpagetti til en kurv som den gule.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar