fredag den 23. januar 2015

Slipover til spædbørn

Jeg faldt over en opskrift på en strikket babyvest /-slipover, som så über nem ud, se hér. Jeg fulgte opskriften slavisk, og kun afveget ved at lave åbningen og halsen i en anden farve. (se forklaring længere nede)
Jeg har strikket slipoveren i strømpegarn på pind 3 til børn på 0-3 mdr.

Jeg har gjort åbningen og i halsen rosa-røde for at gøre slipoveren lidt mere piget da modtageren er en pige. Det kræver lidt snilde og tålmodighed med garnet at lave en kant i en ny farve når man strikker frem og tilbage, men  det jeg gør når jeg skifter farve til åbningen er at jeg slår den farve jeg skal til at strikke med "den røde" omkring den farve jeg lige har strikket med "den grønne". Så strikker jeg med den røde farve pinden ud og vender og når jeg når tilbage til skællet mellem farverne skifter jeg tilbage til den grønne farve ved at slå den grønne omkring den røde. Der skal strammes godt op ved disse farveskift. - jeg håber forklaringen er nogenlunde til at forstå.

Jeg synes slipoverens udtryk er lidt som en vandmelon - med den grønne skal yderst og en åbning ind til det røde saftige indre.

Jeg havde ikke en baby til model for slipoveren, så derfor måtte min Løve-bamse trække i tøjet og sidde model, Løven er tykkere i halsen end en baby - håber jeg -, så derfor sidder tøjet lidt sjovt i nakken, men jeg ville lave modelbilledet for at illustrere hvor meget stræk der er i sådan en omgang ribstrik, Det kan udvide sig helt fantastisk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar