søndag den 26. april 2015

Strikket babyt-shirt

Babytøj er et meget nemt og overskueligt projekt at gå i gang med. Det er småt og bliver hurtigt færdigt og der er god mulighed for at eksperimentere med farver, for går det galt, så er det ikke SÅ uoverskueligt at trevle op og forsøge med noget nyt.

På udkig efter nuttet nemt babytøj i strik faldt jeg over en opskrift på en "babyt-shirt" vil jeg nok kalde den, da det er en undertrøje med små ærmer. Ærmerne på min version er ikke ret tydelige, men det ændrer ikke ved at de er der, og det er en t-shirt.

Jeg fik overtalt min ugle til at prøve t-shirten på, og det blev til dette lidt uhyggelige billede til højre af en tyk klump uden hoved og med små stumper som arme, da uglen langt fra var stor nok til at passe t-shirten ordentligt.
Men t-shirten blev fyldt ud og det giver da en idé om hvordan t-shirten kommer til at tage sig ud på et barn.









Opskriften fandt jeg på Famorfabrikkens blog, og har faktisk kun ændret på garntypen, da jeg har strikket i strømpegarn og så farverne så maven er stribet og brystpartiet ensfarvet gult.
Jeg har strikket modellen til 6 mdr. og lige som opskriften siger, har jeg slået op på pind 3.5 og strikket ribkanten, skiftet til pind 4 og strikket resten, selvom strømpegarn normalt passer til pind 3-3.5.

Opskriften er nem at følge og resultatet bliver pænt. Det eneste er, at man lige skal holde tungen lige i munden når for- og bagsiden skal syes sammen.
Når der kun strikkes glatstrik - som opskriften lægger op til - ruller strikketøjet og det kan godt kræve lidt tålmodighed og fingersnilde at rulle ud og holde stykkerne lige op mod hinanden og sy på samme tid..

Hér i selskab med blomstrende Hejrenæb og forårssol






Ingen kommentarer:

Send en kommentar