tirsdag den 22. september 2015

Toiletrulleholder

- eller skulle man sige, et opbevaringssted for rullerne inden brug?



Jeg har googlet måder at opbevare sine toiletruller på som er mere fancy end blot i den gennemsigtige pose rullerne købes i. 

Og ved I hvad?

Alle løsninger er KEDELIGE og moderne og indeholder enten læderremme eller kurve i messing som moden foreskriver. Hvor blev alle de farverige og fantasifulde toiletrulleholdere af?




Min inspiration
Men så er det jo så utrolig heldigt at jeg var i Afrikas land for mange år siden og så denne løsning.
Afrikaner-løsningen kan dog kun indeholde 2 ruller, og det er jo ikke helt, nok når man i Danmark kan købe hele 8 ruller på en gang.

Så nu har jeg lavet mit eget toiletholde-fantasi-dyr, der skulle have været en giraf, men blev mere et giraf-heste-zebra-dyr og som kan rumme 7 ruller.






Jeg viser her hvordan jeg gjorde.

Der skal bruges:
En rundstok på ca 80 cm (halsen) og 3 cm i diameter. Længden er inkl. de cm der saves af til fødder.
Et kvadratisk stykke træ (kroppen) Jeg har savet mit af en hylde jeg alligevel skulle have gjort kortere. Målene er: 15x19 cm og hylden er 2,5 cm tyk.
En krydsfinerplade (hovedet) på 9 mm  i tykkelsen
1 lang skrue, 1  rawplug, bormaskine, 8 dykkere (søm), løvsav, rigtig sav og skruetrækker samt maling og papir.
Til ben savede jeg 2x4 cm af rundstokken.



Materialer der skal bruges.



Hoved er skåret ud efter en tegnet figur.
Jeg startede med at tegne hovedet. Jeg kiggede længe på tegninger af nuttede giraffer på nettet, men lige meget hvad, blev min giraf mere til en bryggerhest, så jeg gav den girafhorn for at understrege at det ER en giraf.

Derefter klippede jeg hovedet ud og tegnede omridset af det på krydsfinerpladen 
Så var et bare at save efter tegnigen med løvsaven. Det var nemmere end jeg huskede det fra folkeskolen.






benen sættes på kroppen med to søm op i hver fod.
Næste skridt var at sætte ben på kroppen. Jeg turde ikke andet end at bore for til hullerne, fordi jeg frygtede at benene ville flække hvis jeg bare gav mig i kast med at banke søm igennem dem. Og fordi - tror det eller lad være - det krævede 8 forsøg at lave 4 ben der havde nogenlunde samme højde (2 cm +/- skævhed). Jeg har også sat sådan nogle filtdutter underneden for at udjævne skævhederne.








Dumme mig skulle derefter se om kroppen kunne holde til min vægt, hvilket resulterede i at kroppen flækkede i tre stykker. Held i uheld var så, at jeg faktisk endte med at synes at kroppen så federe ud som aflang end som kvadratisk og derfor limede jeg blot de to stykker med benene sammen igen.

Kroppen limes sammen igen

Da limen var tør (efter 1 døgn) skulle dyret samles.

Hoved på hals.
Hovedet skal sidde løst på halsen så dette kan tages af så toiletrullerne kan komme ned over halsen.
På originalen fra Afrika er løven på toppen skåret ud af så bredt et stykke træ, at der kan bores et hul i bunden så en dyvel passer ind. I rundstokken er der ligeledes boret et hul som dyvlen passser ned i. 
Wupti... Fikst.
Jeg havde ikke en finérplade der var så bred, så jeg måtte finde på en anden løsning til fastgørelse af hovedet. Jeg savede derfor en bred revne i rundstokken som hovedet kunne klemmes ned i og for at sikre mig at hovedet ikke falder unødigt af, har jeg fæstnet det med en split gennem et hul der går på tværs i samlingen mellem hals og hoved.
...også fiskt.

Fra venstre mod højre: Hoved, hals og krop.
Der er boret huller og savet ud, lige til at sætte sammen 


Hals på krop:
I bunden af halsen borede jeg et langt hul og monterede en rawplug. Derefter borede jeg et hul igennem kroppen hvor halsen skulle sidde og samlede krop og hals med en lang skrue.

Venstre: benene med små filt-dutter under, og halsen skruet fast på kroppen.
Højre: hovedet kilet fast i en revne i halsen og en split på tværs for at holde det fast


Dyret er færdigt og mangler bare maling.
Hér tror du nok at det er nemt at farvelægge et giraf-heste-zebra-dyr, men okke-dog. 
Det tager tid og kræver finurlig fantasi.








Grundfarven blev baby-lyseblå og tegningerne blev regnbuens farver. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tænker både my little pony, drømmeverden og børneværelse når jeg ser det færdige resultat.

Færdigmalet
Jeg beholder den nu selv, og den skal stå på mit badeværelse, for jeg lavede den egentlig da jeg manglede et toiletrulleopbevaringssted.

Med ruller

3 kommentarer:

  1. Det er en fantastisk idé og resultatet er blevet absolut tosset! HERLIGT!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din dejlige kommentar, det har også været en tosset fornøjelse at bygge og male.

      Slet
  2. Hvor er den bare megaflot! Jeg vil have et større badeværelse ligenu! :-D

    SvarSlet