torsdag den 24. december 2015

Strikkede vanter

80'er-inspireret mønsterstrik

Egentlig ville jeg ikke have disse vanter på bloggen da jeg har blogget om vanter i år, se hér.
Men da jeg var færdig, var de alligevel så over, mega fede, at de fortjente at blive vist frem.
Jeg ved ikke helt hvor i min kringlede hjerne jeg fandt frem til mønstret, men det må være et sted hvor julekugler møder farvet garn, der vil virke meget synligt når man glemmer dem på et togsæde, blandet med ønsket om at lave vanterne meget tætte og derfor med hyppige farvestift.





Jeg endte med et resultat med dette grundmønster som jeg  måtte improvisere lidt på undervejs, fordi der skulle være plads til at kunne taget ud ved tommelfingeren. som det kan ses på billedet er striberne nogle steder 2 masker brede og andre steder 4 masker brede.
Jeg synes mønstret ligner noget der var top-moderne i 80'erne eller begyndelsen af 90'erne, måske med nogle lidt mere pastel-agtige farver.

Da jeg strikker lidt stramt når jeg strikker med skiftende farver, har jeg taget 16 master ud til tommel, ellers har jeg fulgt min grundopskrift til vanter til punkt og prikke.

Vanterne er strikket i restgarn fra hhv. Karisma og Lima. Kanterne er igen med patentstrik som ribkant i håndleddet (en forklaring herpå, kan du se vie dette link).
Jeg har øvet mig i at strikke på én lang rundtpind i stedet for 4 strømpepinde - noget min søde tante viste mig det geniale ved - og til min overraskelse, er det faktisk nemmere at undgå at stramme garnet for meget ved mønsterstrik. Jeg formåede i hvert fald at strikke mere jævnt med denne teknik. Teknikken skulle også virke på ærmer og sokker og andre smalle rørformede projekter, så det kan være det bliver en fornøjelse at strikke sådan nogle i femtiden.

Nu håber jeg modtageren vil opdage at vanterne ikke sidder på hænderne inden hun i fremtiden forlader sin plads eller at fremmede vil gøre hende opmærksom på at hun er ved at gå fra sine kodylt fede vanter...

Det er en julegave så derfor udkommer de først nu, 
selvom de har ligget færdig siden november.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar