lørdag den 26. marts 2016

Islandsk-inspireret pullover til børn

Jeg tænkte at det var på tide at jeg fik designet noget mønsterstrik og kombineret det på en børntrøje med en halsåbning.



Problemet med mønsterstrik i kombination med åbninger, hvad enten det blot er i halsen eller på en cardigan er, at det er pokkers svært at strikke når, man skal strikke frem og tilbage og hver anden række således skal strikkes vrang. Det bliver noget frygteligt bøvl, som hverken bliver ret pænt eller ret jævnt.
Løsningen er, at man strikker rundt og rundt på rundpind med 4-6 masker for meget i hver runde og når man er færdig klippes åbningen og en knaprække og knaphuller strikkes på i kanten.

Jeg  har før dette projekt, ikke prøvet det med klipning i strikketøj før, men har luret lidt på min tantes krationer og tænkt at de så nemt ud.
Man skal bare sy meget grundigt på begge side af der hvor man ønsker at klippe i strikketøjet så maskerne ikke render.
Det har dog givet lidt skønhedsfejl som jeg kan arbejde med i mine næste projekter.

mønstret på trøjen

Mønsterdiagram.
Der er taget ud ved de sorte prikker.
-Klik på mønstret,
så du får et forstørret billede,
 du kan tælle efter


Jeg har igen brugt Susie Haumanns grundopskrift til en børnetrøje denne gang til str. 9-12 mdr., og jeg er gået fra pind 3 til 4 for at se om ikke jeg kunne få en trøje i den rigtige størrelse.
(og det tror jeg faktisk er lykkedes denne gang, jeg glæder mig til at se den på et barn).

Jeg føler mig efterhånden så tryg ved den opskrift, at jeg kan lave mine egne variationer med mønster på bærerstykket og småtilpasninger på ærmer, krop, halsåbning osv.
Jeg har ikke taget ud præcis i den omgang som opskriften siger, men har passet det ind i mønstret. Den første omgang har jeg taget ud fra hver 3. maske, den næste omgang for hver 4. og så fremdeles til den sidste udtagningsrunde, hvor jeg tog ud for hver 8. maske

Halsåbningen har jeg ladet gå helt ned til mønstrets afslutning, så der er godt plads til hovedet og også så trøjen kan stå  åben hvis den bliver varm at have på.

På krop og på ærmer har jeg strikket strukturmønster ved at strikke hver 5. maske vrang i hver 5 runde. Vrangmaskerne er forskudt 3 masker for hver omgang
Dette strukturmøsnter giver lige nok struktur at lyset har lidt at spille i, men uden at det tager scenen fra farvemønstre på bærerstykket.



Ærmerne er strikket på strømpepind 4 og er strikket før kroppen. Jeg slog 5 masker op under armene, så jeg havde 50 masker hvert ærme. Jeg tog 1 maske ind for hver 5. runde, så ærmet langsomt smalner til, mens jeg strikkede strukturmønstret på ærmerene og sluttede ærmet som i opskriften ved at tage ind for hver 2. maske  og derefter strikke 3 runde vang inden jeg lukkede af.
Ærmerne er ca. 16 cm lange fra armhule til ærmekanten.


Kroppen er strikket på rundpind. Jeg samlede masker op under armene så jeg ikke skulle lukke huller dér, når trøjen var færdig. Kroppen består af ca. 138 masker og  kanten på kroppen er strikket som rib (2r, 2 vr). kanten er 9 runder bred. kroppen er ca. 18 cm lang fra armhule til kanten for neden.
Jeg har lavet trøjen godt lang, fordi jeg ofte oplever, at trøjer kravler op på maven på småbørn, hver gang de bliver løftet og sidder på armen.


Efter at have hæftet alle ender syede jeg zig-zag på begge sider afhalsåbningen for at fiksere maskerne.
Derefter klippede jeg åbningen op og foldede kanten om på bagsiden. Jeg riede kanterne fast med garn og i venstre side samlede jeg 40 masker i kanten op og strikkede  retstrik frem og tilbage 6 gange. Jeg lavede plads til knapehuller for hver 11. maske ved at lukke to masker af i en række og slå dem op igen i den efterfølgende række så jeg kunne sætte tre knapper i.





Det færdige mønster og knaprækken

Tanker:
Jeg er endt op med nogle lidt grimme kanter på bagsiden efter at have klippet halsen op.
De må kunne gemmes bedre ved at bukke to gange om så enderne gemmes inde i ombukningen.
Det gør jeg ved næste trøje....






2 kommentarer:

  1. Meget flot trøje. Er det stadig strømpegarn, du bruger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov har jeg ikke fået skrevet det?
      Ja det er Arwetta strømpegarn jeg har brugt. det fungere fint for mig med pinde på 4 mm.

      Slet