tirsdag den 15. september 2015

Snaps på Paradisæble

Min faster og onkel havde en gang købt en lille flakse med Paradisæblesnaps en gang de kom forbi.
Flaskens indhold var gylden-rød og selve flasken slank og yndig som om den bar på en særlig fin eliksir.

og smagen?

-Smagen var himmelsk, rund og sød.







Jeg tror nok jeg tømte flasken her i foråret, mens jeg lovede mig selv at jeg måtte lave en snaps magen til denne.


Jeg er lige flyttet til en ny vestkyst i Danmark. Væk fra Jyllands stormende vestkyst med den flade, sandede natur over til Sjællands vestkyst med høje morænebakker dannet af isens pres på landskabet.
I mange af haverne i byen vokser der paradisæbletræer og i det lille kvarter hvor jeg er flyttet ind, kunne jeg fylde min pose med en fem-seks gode håndfulde. Nok til en snaps.
Paradisæbler bruges oftest på fuglenes spisebord eller til at lave gelé af, men som sagt gør de sig altså også vældig godt i snaps.


Paradisæbler er små sammenlignet med rigtige spiseæbler og der findes mange sorter. Jeg var heldig at den sort der vokser heromkring er sødlig i smagen. De begynder at være modne nu og kan plukkes hele september og hele oktober.

Da æbler er en frugt gælder reglen: Man kommer frugterne i et glas og kommer snaps eller vodka over, så frugterne netop er dækket.
Æblerne skal lige skylles og halveres, inden de kommes i glasset. Bare kom dem i med æblehus og det hele. det giver bare smag.

Jeg har også tilsat lidt hjemmelavet vanillesukker (3 tsk.). Jeg lavede vanillesukker af økologisk rørsukker blandet med flækkede vanillestænger tilbage i december, og denne sukkerblanding smager nu svagt af vanille, lige til at bruge i desserter, snapser eller bare i kaffen.



Nu skal snapsen trække 1 måned.
Derefter skal den filtres og hældes på en fin flaske og lagres i 1 måned inden den kan drikkes.

Jeg håber resultatet bliver lige så godt som den min faster havde medbragt, men det kan jeg først fortælle om i midten af november.

du kan se resultatet via dette link (2 mdr. senere)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar