søndag den 15. november 2015

Loppefund i provinsen

Jeg tog til kræmmermarked i byens idrætshal her i weekenden, og selvom Kalundborg siges at være danmarks 39. største by, større end både Rønne og Middelfart, så er det altså et provinshul. Men det behøver sandelig ikke at være skidt, for det kan man nyde godt af på mange måder, bl.a ved at gå på loppemarked og finde ting der i KBH eller Århus ville koste det dobbelte.
Jeg var primært på jagt efter en flot karaffel til min paradisæblesnaps der nu har trukket længe nok til at blive drukket.

Karaflen og kaffedåsen er allerede taget i brug.

Og selvfølgelig faldt der en smule andre ting ned i kurven, mens jeg bevægede mig fra stand til stand. En dejlig dåse med brunt låg og patentluk, med mønster af hessian og tryk af røde valmuer og blå kornblomster, en af de mere stykke must haves.
En plast-kaffedåse med ske til i dejlig retro-stil, den passer lige ind i køleskabet, sådan en har jeg været på jagt efter længe, selvom jeg nok ikke helt har været klar over et det netop var denne plast-retro-version jeg længtes efter.
Og så selvfølgelig en smuk karaffel med glasknop. Det viste dig at der ikke var så mange karafler at vælge imellem og jeg ville allerhelst have haft en med en korkprop i halsen, men alle bud havde glasprop. Jeg ved ikke helt hvor tæt sådan et glaslåg er, men det må komme på prøve nu.


Filtrering gennem et kaffefilter

Snapsafsnit

Jeg synes flasken er super smuk og kan godt lide den måde snapsen bliver fordelt i flasken på.
Snapsen har fået den ønskede farve og vigtigst af alt den rigtige smag. Den er blevet en smule kraftigere i smagen end den snaps jeg forsøgte at efterligne, men det er kun et plus, for æblesmagen træder mærkbart frem.
Det er dog lidt svært at smage vanillen, men det kan være det kommer når den står og lagrer videre.
Jeg filtrerede snapsen i går; 2 mdr. og 3 dage efter jeg satte den over. Efter en måned tog jeg æblerne op og lod den derefter lagre i et mørkt skab.

Hvis du vil se opskriften på snapsen skal du følge dette link


Snapsens smukke farve komme til sin ret i den sjove flaske,
hér pyntet med strand-manstro fundet ved stranden




Ingen kommentarer:

Send en kommentar